« با گذشت زمان دیگر آدمها حریفش نبودند ، رفت سراغ ابر رایانه ها »
رقابت کاسپاروف با پیشرفتهترین ابر کامپیوتر زمان در سال 1996 ساخت IBM به اسم «دیپ بلو» یک رقابت ساده شطرنج نبود ، بلکه نماد آینده ی بشر در مواجه با هوش مصنوعی بود .
"چانگ ژنتان" رئیس گروه تحقیقاتی که دیپ بلو را طراحی کرده بود ، گفت : درسی که از رویارویی کاسپاروف و دیپ بلو در مورد توانایی کامپیوتر در رقابت با قدرت تجزیه و تحلیل بشری میتوان آموخت ، قابل تعمیم به مسائل پیچیدهای نظیر مدلسازی اقتصادی و کنترل ترافیک هوایی است !
ترکیب سختافزاری و نرمافزاری ، دیپبلو را قادر ساخته بود که در هر ثانیه 100 میلیون حرکت مختلف بازی را پیشبینی و تحلیل کند ! اما به رغم این تدابیر ، کاسپاروف نقاط ضعف کامپیوتر را ارزیابی کرد و توانست علیرغم سرعت فوقالعاده کامپیوتر در حرکات خود ، آن را مقهور خود کند !
در ماه مه سال 1997 نسخه ی به روز شده از ديپ بلو توانست 3.5 به 2.5 کاسپاروف را شكست دهد . اين مسابقه كه در آن شش بازی صورت گرفت بسیار مشهور است . نتيجه بازی حتی پس از پنج بازی مشخص نبود !
اما کاسپاروف در بازی ششم خرد شد ! کوتاه ترين و غم انگیزترین فرصتي كه در زندگي حرفه ای اش از دست داد ! برای اين بازی آخر او شروع آرامی را برگزيد ؛ اما در حرکت هفتم بازی ، با انجام حرکت !؟ h6 خود را در خطر بزرگی قرار داد ؛ كه معمولا بجای آن حرکت در اين شاخه Fd6 بازی ميشود ؛ حركتش بسيار مشكوك بود ! پس از این وارونگی حرکت ، کاسپاروف سرش را تکان داد و مورد قربانی اسب "ديپ بلو" قرار گرفت . قهرمان شطرنج جهان به جای قرار گرفتن در یک موقعيت دفاعی قوی ، متاسفانه از هم پاشيده شد !
اما شايد بتوان گفت که کاسپاروف بخاطر فشار و ضعف روانی ، دست به چنين كاری زد و اینگونه مجبور شد در حركت نوزدهم بازی تسلیم شود و جهان شطرنج را بهت زده کند .
این اولین بار بود که یک کامپیوتر تا کنون توانسته بود قهرمان جهان را در یک بازی شکست دهد . البته کاسپاروف ادعا کرد که عوامل مختلفی در این بازی دخالت داشتند !
کاسپاروف گفت : گاهی اوقات احساس ميكردم ، هوش و خلاقیت عمیق در دستگاه حرکت می کند و در بازی دوم ، اين امكان وجود داشت كه بازیکنانی بر خلاف مقررات دخالت داشته باشند . ولی "آی بی ام" اين موضوع را تکذیب کرد .